הלילה היה נמשך שנות חיים/סיוון הר שפי

אַחַר כָּךְ נִפְתְּחָה הַדֶּלֶת
וְהַשֶּׁמֶשׁ, כְּמוֹ רוֹפֵא טוֹב
הִזְמִין אוֹתִי לְהִכָּנֵס
הַחוּצָה

הִקִּישׁ עַל גַּבִּי, הַשֶּׁמֶשׁ:
תִּנְשְׁמִי עָמֹק

הַכֹּל תַּקִּין, אָמַר
מֵאִיר לְתוֹכִי
לִנְבָכַי

רוֹשֵׁם לִי בְּכָל זֹאת
הַרְבֵּה אֲדָמָה וּמַיִם
וּפַעַם בְּיוֹם, לָשֵׂאת עֵינַיִם
לְהִתְמַקֵּד בָּאוֹר
עַד דְּמָעוֹת

 

על נשימות בלידה

נשימה, דבר כל כך בסיסי, כל כך הכרחי, אבל כמה תשומת לב אנחנו נותנים לה?

בלי חמצן אין חיים

הנשימה הראשונה של תינוק אחרי לידה

קחי רגע ושימי לב לנשימה שלך עכשיו, איך היא? אל תנסי לשנות דבר, רק תקדישי כמה רגעים של תשומת לב באופן בו את נושמת, קחי רגע להכיר את הנשימה שלך בדיוק כפי שהיא ברגע הזה.

איך הנשימה שלך? כמה אוויר נכנס בכל שאיפה? באיזה קצב האוויר נכנס לך לגוף? איזה חלקים בגוף מתמלאים באוויר?
ומה קורה ברגע שסיימת להכניס אוויר?
איך את מוציאה את האוויר? באיזה קצב האוויר יוצא?
ומה קורה ברגע שסיימת לנשוף אוויר?

 את יכולה לשים לב ללסת האם היא רפויה או אולי מכווצת. אולי להפנות את תשומת הלב לשאר החלקים בגוף,  לראות איך הם נעים בזמן שאת נושמת...

לתשומת הלב שאנחנו נותנים לנשימה ולתרגולי נשימה יש משמעות גם להריון וגם ללידה עצמה. לא סתם בכל כך הרבה גישות של הכנה ללידה יש התייחסות לנשימה ותרגילי נשימה שונים.

באופן אישי אני ממליצה לבצע תרגילי נשימות כבר לאורך ההריון, זו דרך נפלאה לתת לגוף יותר חמצן, לתינוק יותר חמצן, לתרגל הרפיה ורגיעה. לא בטוח בכלל שתבחרי לעשות בתרגילים האלו שימוש בזמן הלידה, אבל מדובר בכלי עוצמתי שעשוי להיות לך לעזר בשלבים לקראת הלידה, הלידה עצמה ואחריה.


נשימת 4-8

הנשימה הזו מוכרת בעולמות רבים של מדיציה ויוגה והיא שימושית מאוד גם בזמן הריון וגם בזמן הלידה.
נסי להתמקם בצורה נוחה, אפשר לשבת או לשכב, מה שתעדיפי. קחי רגע לשים לב לגוף, לעבור על החלקים השונים בגוף ולשים לב שהם רפויים ושנוח לך.

בנשימה זו נמלא את הריאות באוויר בצורה מקסימלית. נכניס אוויר לאט לאט בספירה של 4, כשהמטרה היא שעד שנסיים את הספירה הריאות יהיו מלאות ולא יהיה מקום נוסף להכנסת אוויר.
נחכה רגע עם תחושת המלאות הזו ואז נוציא את האוויר לאט לאט ובעדינות, בספירה עד 8 באותו הקצב בו ספרנו בהכנסת האוויר. יש לנסות להוציא את האוויר ולהגיע לתחושה של ריקון מוחלט של הריאות. נחכה רגע עם תחושת הריקון הזו ואז שוב נכניס אוויר בעדינות בספירה עד 4 וכך שוב ושוב.
אפשר לדמיין שנושפים אוויר על להבת נר ומשחקים איתה בעדינות כך שהלהבה רק תרטוט ולא תכבה. דימוי אחר שניתן להיעזר בו הוא דימוי של שאיפה או נשיפה דרך קש.

במקרים רבים הנשימות הראשונות לא יהיו רגועות, האוויר יכנס בכוח, הספירה לא תהיה אחידה ויש שימצאו את הנשימות הראשונות האלו מעייפות מאוד. לרוב אחרי כמה שאיפות ונשיפות יהיה קל יותר למצוא את האיזון והקצב הנכון. תנו לעצמכם את הזמן למצוא את הקצב שלכם.

ככל שתתרגלו יותר את הנשימה הזו, נסו להאריך אותה. נסו שהספירה תהיה איטית יותר, אפשר לנסות להאריך את הרגעים אחרי הכנסת האוויר ואחרי הוצאת האוויר.

הנשימה הזו מתאימה מאוד לשימוש בשלבים שונים במהלך הלידה. אין כללים או חוקים. יש נשים שימצאו אותה מאוד מתאימה לשימוש בזמן הציר עצמו, אחרות יגלו שהנשימה הזו עוזרת להן לנוח ולהרפות בזמן בין ציר לציר. יש נשים שיעזרו בנשימה הזו אחרי יציאת התינוק בשביל התכווצויות הרחם.


נשימת 10-10

בנשימה זו נמלא את הריאות באוויר בספירה איטית של 10 , נמתין רגע ואז נוציא את האוויר בספירה איטית של 10. קצב כניסת האוויר ויציאת האוויר אמורים להיות שווים. ככל שנתרגל יותר ננסה להאריך את הנשימה ולהאט את קצב הספירה.

נשימה זו מתאימה במיוחד לזמן ציר, ניתן להתמקד בה בזמן הציר עצמו וכך להקל את ההתמודדות עם עוצמת הצירים.


נשימת נוצה על האף

נשימה זו מתאימה במיוחד לזמן עולה צורך ללחוץ  אך מסיבות שונות אין ללחוץ עכשיו (לדוג בזמן הכתרה של הראש)
בנשימה זו נדמיין שיש על האף נוצה ואנו מנסים להעיף אותה, מדובר בנשיפות קצרות שמכוונות כלפי מעלה והן עוזרות לכמה רגעים בהם צריכים להתאפק ולעצור את הכיווץ הטבעי של הגוף.
אין צורך לתרגל נשימה זו לפני הלידה.


נשימת ליציאת תינוק

בניגוד לכל מה שמראים בסרטים הוליוודים, אפשר לנשום תינוק החוצה. אפשר להוציא אוויר ולתת לתינוק לצאת מגופך בעדינות יחד עם הוצאת אוויר עדינה ורכה. 
במקרים רבים הצוות הרפואי ינסה למקד את האישה היולדת ויבקש ממנה לדחוף בצורה ממוקדת. במקרים אלו נשיפה חזקה לתוך אגרוף, לתוך החלל הנוצר כשמאגרפים, או נשיפה על מפרקי האצבעות המאוגרפים יכולים להיות יעילים וגם ישמרו על רצפת האגן בזמן יציאת התינוק.
לא תמיד זה יתאים, יש לבדוק עם הצוות הרפואי.
אין צורך לתרגל נשימה זו לפני הלידה.


טיפים ותוספות לזמן תרגול הנשימות

* זמן טוב לתרגול הנשימות הוא לפני השינה. לרוב לפני השינה אפשר לקחת כמה רגעים ולתת תשומת לב לגוף ולנשימה. זו גם דרך טובה להירדם.
* ניתן לתרגל את הנשימות תוך כדי מעקב תנועות עובר, הרבה פעמים תינוקות יגיבו לנשימות האלו ותוכלי להרגיש בעיטות רבות.
* אפשר להניח ידיים על הבטן כשקצות האצבעות נוגעות זו בזו ולהרגיש איך בכל שאיפה האצבעות מתרחקות זו מזו ובכל נשיפה והאצבעות מתקרבות חזרה.
* ניתן בזמן הזה לקחת כמה רגעים ולחשוב על הלידה המתקרבת, אפשר לחזור על המשפטים המחזקים שלך, אם בחרת להשתמש בכאלו (מוזמנת לקרוא בנושא כאן)
* ניתן להוסיף דימוי שבזמן הכנסת האוויר נכנס אור בצבע מסוים ששוטף אותך, עוטף את הרחם והתינוק ויוצא דרך הנרתיק. יש נשים שמוצאות את הדימוי הזה מועיל בזמן לידה כשהן מדמיינות שיחד עם יציאת האוויר צוואר הרחם מתרחב עוד ועוד.
* בזמן לידה, ניתן להשתמש בנשימות האלו במקרים של האטות בדופק או מיעוט בתנועות העובר.
* בזמן לידה אפשר להוציא אוויר עם הצליל ששש, ססס, זזז, ז'ז'ז', תוך תשומת לב שהשפתיים רפוייות. צלילים אלו מתאימים במיוחד ללידה, להרפיה ולהמשך הפתיחה של צוואר הרחם.





אולי יעניין אותך לקרוא על עבודה עם משפטים מחזקים ללידה

רונית ויגודסקי
דולה ומלווה נשים בגישת B.O.T באזור חיפה

 052-4550674
 vigodzkey.ronit@gmail.com
לתמוך במרחב שסביבך, בכוחות שבתוכך


כל הנאמר באתר מבוסס על ניסיוני, אין לראות בו המלצה רפואית כלשהי ובכל מקרה מומלץ לפנות לגורם רפואי מוסמך.
אין להעתיק את התכנים ללא רשותי.